موضع قرآن و آخرین پیامبر خدا با حزب گرایی و گروه بندی در جامعه اسلامی (۱)
تدقیق در مفاهیم و عناصرجامعه شناسی و علوم اجتماعی و روان شناسی اجتماعی اسلامی که برگرفته از آیات شریفه قرآن و سیره پیامبر و ائمه علیهم السلام؛ می باشد؛ نشانگر وجود یک نظام منسجم حکومتی بر اساس دیدگاه آخرین دین خدا اسلام؛ و متناسب با اقتضائات و میزان پیشرفت جوامع انسانی؛ در ابعاد و حوزه های متعدد هست؛ که شالوده و زیر بنای این حکومت؛ عدالت با ویژگی های خاص یک جامعه اسلامی هست.
لازمه شکل گیری عدالت و تداوم آن در انواع آن؛ از جمله عدالت اقتصادی واجتماعی وعدالت قضایی و سیاسی و فردی( به لحاظ جنسیت و نقش فرد در خانواده و اجتماع) که بیشترین نقش را در امور مسلمانان؛ دارد؛ نظام سازی همه حوزه ها و ابعاد مورد نیاز جامعه؛ براساس آموزه های قرآن ومعلمان قرآن هست که در قرآن وسیره پیامبر صلی الله علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام؛ از جهت نظریّه های اقتصادی و اجتماعی و ...و دیدگاه اسلام به طور کامل انجام شده است.
نظام سازی اجتماعی و سیاسی در قرآن
نظام مورد تأئید اسلام؛ نظامی بدون تبعیض و ظلم و حاکمیّت غیرخدا در کلیه شئون زندگی؛ برمردم هست. به طوری که درقرآن کریم؛ واژه امّت اسلامی در آیات زیادی؛ با واژه "واحدة " مقیّد شده و ویژگی امّت اسلامی را بیان نموده است.
از جمله؛ خداوند حکیم در آیه ۹۲ سوره انبیاء در بیان ویژگی امّت و اعلام پروردگاری خود؛ وظیفه امّت واحدة را در بیانی کوتاه پرستش خدا اعلام می فرماید:
" تا كار [دين]شان را ميان خود قطعه قطعه كردند [و] دسته دسته شدند؛ هردستهاى به آنچه نزدشان هست دل خوش هستند ( که آئین شان برحقّ هست)"
در آیه ۵۴ با اعلام گمراهی حزب گرایان؛ دستور واگذاشتن آنها را در این گمراهی تا هنگام مرگشان؛ به
پیامبر صلی الله علیه وآله می فرماید :" فَذَرْهُمْ فِي غَمْرَتِهِمْ حَتَّى حِينٍ "
درآیه ۵۵ و ۵۶ تصوّرات حزب گرایان را باطل و عدم فهم و درک حقایق را اعلام نموده و اشاره می فرماید؛ افزایش مال و اولاد به خاطر فرو رفتن بیشتر آنان در تفرقه و طغیان و سرکشی است که ویژگی اخلاقی و عملی همه حزب گرایان و نتیجه دائمی تفرقه و گروه گرایی هست؛ می باشد:
در ادامه بیان مواضع قرآن در حزب گرایی و گروه گرایی؛ از آیات ۵۷ تا ۶۱ سوره مؤمنون؛ برخی صفات "امّت واحدة" که همان مؤمنان هستند؛ بیان می فرماید که آنها کسانی هستند که به آیات پروردگارشان ایمان آوردند و شرک نورزیدند و علیرغم پرداخت زکات و دیگر انفاق ها؛ از بازگشت به سوی پروردگاربرای محاسبه ترسان هستند . خداوند چنین افرادی را؛ جزوشتاب کننده درکارخیر ودرانجام خیر وسبقت گیرنده از دیگران معرّفی می فرماید.
علت تفرقه و حزب گرایی در قرآن
در سوره بقره آیه ۲۱۳ علت اصلی و ریشه تمام اختلاف ها را در اختلاف در حکم و کتاب خدا بعد از آگاهی از دلایل و بیّنه بر وجود خدا و پیامبر و کتاب خدا عنوان نموده و می فرماید:
ترجمه آیه : " مردم [در ابتداي تشکيل اجتماع] گروهي واحد و يک دست بودند [و اختلاف و تضادي در امور زندگي نداشتند]، پس [از پديد آمدن اختلاف و تضاد] خدا پيامبراني را مژده دهنده و بيم رسان برانگيخت، و با آنان به درستي و راستي کتاب را نازل کرد، تا ميان مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند، داوري کند. [آن گاه در خود کتاب اختلاف پديد شد] و اختلاف را در آن پديد نياوردند؛ مگر کساني که به آنان کتاب داده شد، [اين اختلاف] بعد از دلايل و برهان هاي روشن و آشکاري بود که براي آنان آمد، [و سبب آن] برتري جويي و حسد در ميان خودشان بود.پس خدا اهل ايمان را به توفيق خود، به حقّي که در آن اختلاف کردند، راهنمايي کرد. و خدا هر که را بخواهد به راهي راست هدايت مي کند "
بنابراین؛ مردم امّت واحده و توحیدی بودند و اختلاف میان این امّتّ؛ بر اثر بغی وظلم و فساد، وعدول از حقّ، تجاوز و سرکشی، طغیان، دشمنی و حسادت به وجود آمد.
آیا این آیات شریفه در نظام سازی سیاسی و اجتماعی؛ ازسوی خداوند مدیر و مدبّر و قهّار و جبّار به آخرین جانشین خود؛ حضرت محمّد صلّی الله علیه و اله نازل نشده است؛ تا چارچوب نظام اسلامی برای مردم مشخص شده؛ و مانع هرگونه زورگویی و قدرت طلبی و سهم خواهی و ویژه خواری و... تحت عنوان هر حزب و گروه و دسته ای در حکومت مشروع دینی گردد؟
آیا ردّ صریح هرگونه حزب گرایی و گروه بندی در آیات متعدد؛که منجر به تفرقه و حذف وحدت در بین مردم می شود؛ اقدام به تشکیل حزب و گروه و دسته بندی مردم و حاکمان؛ از نظر اسلام خلاف نص صریح آیات قرآن نیست؟
آیا دلیل اصلی و عینی و تأکید مؤکّد قرآن به حفظ وحدت و یکپارچگی و همدلی و اتحاد بین مردم؛ و پرهیز از هرگونه اختلاف در دستور خدا و کتاب پیامبر اسلام به خاطر ممانعت از قطعه قطعه شدن امّت اسلامی نیست که در تمام اعصارو قرون؛ شاهد فجایای ناشی از حزب گرایی و قدرت طلبی و حکومت های فاسد بوده ا یم؟
اگر اسلام را قبول داریم؛ باید کلمه به کلمه ایات قرآن را پذیرفته و عمل نمائیم .
هر فردی در هر سطحی؛ با تشکیل هرحزب و گروهی؛ علاوه بر نقض آشکار آیات خدا؛ نظام سازی سیاسی خدا را نیزدر قرآن ردّ نموده و ادعای تکمیل و یا ابداع نظامی جدید دارد؛ که تفرقه و گروه گرایی نقشه دشمنان اسلام برای از بین بردن اتحّاد مسلمانان؛ و چپاول بی دغدغه ثروت ملیّ آنهاست.
نظام سیاسی اسلام کاملا مشخص بوده و فقط غیرمؤمنان از آن گریزانند.
کلمات کليدي :
ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 29 دي ماه ، 1392 توسط parchamdar