الا ای رهبرم/لب تر کن ای دوست/که جان من گره در پیچش موست/فداییت منه بچه شیعه آقا/هزاران در هزاران بار آقا/فقط کافیست تا لب بر گشایی/بتازم یک تنه در هر شعایی/بتازم همچو طوفان سوی لشگر/منم بچه شیعه همان عمار رهبر/چنان جنگم زعشقت تا شهادت/که صد لیلی برند بر تو حسادت
خبر پزشکی: استفاده زیاد از مکملهای بدون نسخه ویتامی
استفاده زیاد از مکملهای بدون نسخه ویتامین D و کلسیم خطرناک است
ابتلا به سندرم قلیایی کلسیم یا قلیایی شیر در بسیاری از مناطق رو به افزایش است و علت آن افزایش استفاده گسترده از مکملهای بدون نسخه ویتامین D و کلسیم است. زنان یائسه و باردار، بیماران پیوند اعضا، مبتلایان به اختلال تغذیهای و بیماران دیالیزی در معرض خطر بالای ابتلا به سندرم قلیایی کلسیم قرار دارند.
دکتر استنلی گلدفارب و دکتر امی پاتل دو محقق و نویسنده دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا در این باره اظهار داشتند: تغییر نام سندرم قلیایی شیر به سندرم قلیایی کلسیم به علت ارتباط این بیماری با مصرف زیاد مکملهای کلسیم به جای شیر است
.
در این سندرم مقدار کلسیم در خون به میزان خطرناکی افزایش پیدا میکند که میتواند سبب بالا رفتن فشار خون و حتی نارسایی کلیه شود.بر اساس این گزارش به علت شیوع مصرف مکملهای کلسیم و ویتامین D که اساسا با هدف اصلی درمان یا پیشگیری از پوکی استخوان استفاده میشوند، بسیاری از بیماران مبتلا به این سندرم نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا کردهاند.
به گفته محققان، آشکارترین راهکار برای پیشگیری از سندرم قلیایی کلسیم، محدود کردن مصرف کلسیم به حداکثر ۲/۱ تا ۵/۱ گرم در روز است.
دکتر گلدفارب در این باره گفت: مکملهای کلسیم اگر به مقدار توصیه شده و استاندارد مصرف شوند نه تنها بیخطر بلکه حتی سودمند هم خواهند بود اما مصرف افراطی آنها مشکلساز میشود.
کلمات کليدي :
ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 27 خرداد ماه ، 1389 توسط bacheshiee